۱۳۸۸ مهر ۱۲, یکشنبه

'انگار چراغانی کریسمس بر تنهایی من می تابد' (بی بی سی)



خودکشی


"سونیا"، زنی است که یک سال گذشته را به علت اقدام به خودکشی در بیمارستان گذرانده است. او می گوید: "کریسمس مرا غمگین می کند. انگار همه چراغانی های خیابان ها بر تنهایی من می تابند."

با فرا رسیدن ایام کریسمس در اروپا شهرها چهره تازه ای به خود می گیرند. شور و هیجان مردم درمیان چراغانی خانه ها و کوچه ها همه را به این باور وامی دارد که این روزها مثل روزهای دیگر نیست.

همه جا سخن از گرد آمدن خانواده هاست و دیدارها. اما همه به طور یکسان در حال و هوای شاد این روزها سهیم نیستند. برای گروهی، این ایام فقط روزهای کوتاه سرد و بی خورشید است با چهره گرفته آسمان.

برای گروهی دیگر هم شور و شعف کریسمس یادآور تنهایی آنهاست و بر اندوهشان می افزاید؛ آنها را به افسردگی می کشاند و در مواردی خودکشی تنها راه حلی است که به ذهنشان می رسد.

وضعیت در آلمان

در آلمان هنوز هم آمار مرگ و میر ناشی از خودکشی بیشتر از مجموع کسانی است که در نتیجه تصادفات رانندگی، مواد مخدر، خشونت و ایدز جان می بازند.

گزارش اداره آمار آلمان در مورد تعداد خودکشی ها در سال گذشته میلادی دراین کشور نشان می دهد که ۹۷۳۶ نفر خودکشی کرده اند که از این تعداد ۲۵۴۰ نفرشان زن بوده اند.

روانشناس در آلمان
تجربه کاری ما نشان می دهد اگر کسانی که به خودکشی فکر می کنند ایام کریسمس را از سر بگذرانند در ماههای بعد خطر کمتری آنها را تهدید می کند
کاترین نیسن

همچنین در آلمان از هر ۴ نفری که بالای ۶۰ سال سن دارند یک نفر از آنها از افسردگی رنج می برد.

این افسردگی معمولا با گذشت سالها و رسیدن به دوره سالمندی افزایش می یابد و پیران تنها، از جمله کسانی هستند که در ایام کریسمس از افسردگی رنج می برند؛ به خصوص آنهایی که امکان دسترسی به جشن ها و یا گردهمایی های جمعی را ندارند.

به همین دلیل اقدام به خودکشی یا تفکر درباره آن در میان پیران در روزهای کریسمس بالا می گیرد. یادآوری روزهای جوانی و جشنهای خانوادگی که در آن سهیم نیستند آنها را بیشتر از گذشته به یاد تنها بودنشان می اندازد.

"کاترین نیسن"، روانشناس است و در روزهای قبل از کریسمس مراجعه کنندگان زیادی دارد: "مراجعه کنندگان من کسانی هستند که از تنهایی رنج می برند و روزهای کریسمس آنها را بیشتر به یاد این موضوع می اندازد. تعداد زیادی از آنها با فکر خودکشی بازی می کنند و تعداد کسانی که در این روزها اقدام به خودکشی می کنند هم کم نیست."

با وجود بالا بودن آمار خودکشی در آلمان گفته می شود که در سال گذشته از تعداد کسانی که در این کشور خود به زندگیشان پایان داده اند، کاسته شده است.

دکتر نیسن در این ارتباط می گوید: "به نظر من این سیر نزولی نه به خاطر کم شدن میل آدم ها به خودکشی بلکه به دلیل امکانات درمانی و کمک رسانی است که در اختیار مردم گذاشته شده است."

وی می افزاید: "تجربه کاری ما نشان می دهد اگر کسانی که به خودکشی فکر می کنند ایام کریسمس را از سر بگذرانند در ماههای بعد خطر کمتری آنها را تهدید می کند."

روانشناس بالینی در بروکسل
در دوران کریسمس فقط کسانی که تنها هستند دچار مشکل نمی شوند بلکه آنهایی هم که مجبورند در جمع های خانوادگی نامطلوب شرکت کنند هم مشکل پیدا می کنند. در عین حال باید توجه داشت که یک سوم خودکشی ها تحت تاثیر اتفاقات ناگهانی مثل از دست دادن عزیزان یا بیکاری اتفاق می افتد
رضا کاظم زاده

اختلاف نظر در اروپا

در مورد افزایش آمار خودکشی در ایام کریسمس در اروپا اختلاف نظر وجود دارد. در تحقیقی که کلینیک دانشگاه زوریخ سوئیس انجام داده است و نتایج آن اول دسامبر منتشر شد، آمده است که خودکشی در ایام کریسمس کاهش یافته است.

این تحقیق نتیجه مطالعاتی است که از سال ۱۹۶۹ تا ۲۰۰۳ در میان گروه های مختلف صورت گرفته است. این گزارش علت کاهش خودکشی در ایام کریسمس را سرگرم بودن آدم ها با فعالیت های محیط بیرون از خانه و در نتیجه داشتن فرصت کمتر برای پرداختن به درگیری های ذهنی و افکارشان ارزیابی می کند. در این گزارش همچنین آمده است که دوازده درصد خودکشی ها در سوئیس در ایام کریسمس رخ می دهد.

"رضا کاظم زاده"، محقق و روانشناس بالینی در بروکسل با توجه به تجربیات کاری خود در بلژیک می گوید: "در سالهای گذشته بلژیک در رابطه با میزان خودکشی رتبه دوم در اروپا را داشت. در مورد خودکشی در ایام کریسمس باید بگویم که طبعا در جشن ها و شادی ها کسانی که تنها هستند، تنهایی خود را بیشتر احساس می کنند. اما تجربه شخصی من نشان می دهد که از آنجایی که در ماه دسامبر روابط اجتماعی افزایش می یابد، حتی اگر کسانی در ذهنشان درگیر مسایل خوشایندی نباشند باز هم ارتباط فرد با محیط بیرون بیشتر است."

وی می افزاید: "در دوران کریسمس فقط کسانی که تنها هستند دچار مشکل نمی شوند بلکه آنهایی هم که مجبورند در جمع های خانوادگی نامطلوب شرکت کنند هم مشکل پیدا می کنند. در عین حال باید توجه داشت که یک سوم خودکشی ها تحت تاثیر اتفاقات ناگهانی مثل از دست دادن عزیزان یا بیکاری اتفاق می افتد."

سونیا، که به خاطر اقدام به خودکشی سال گذشته را در بیمارستان گذارنده است از احساسش به عید کریسمس امسال می گوید: "سال گذشته زندگی برایم به آخر رسیده بود ولی امسال می خواهم اگر بتوانم جور دیگری به دنیا نگاه کنم."

اینکه سونیا و هزاران نفر دیگر مانند او بتوانند جور دیگری به دنیا در ایام کریسمس نگاه کنند شاید بزرگترین هدیه ای باشد که آنها می توانند دریافت کنند.

برگرفته شده از سایت ‌‌BBC

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر