tag:blogger.com,1999:blog-89221467351784362882024-02-20T04:38:01.272-08:00روانشناسی فرهنگی - نوشته های رضا کاظم زادهروانشناسی فرهنگی - نوشته های رضا کاظم زادهhttp://www.blogger.com/profile/00603509023188451558noreply@blogger.comBlogger42125tag:blogger.com,1999:blog-8922146735178436288.post-10573558254644919802010-05-15T02:24:00.000-07:002010-05-15T02:27:12.171-07:00خشونت دينی در ايران معاصرخشونت دينی به شيوه ای که از دهه ی چهل تا به امروز در ايران شاهد آن هستيم، در نوع خود در تاريخ جامعه ی ما امری تازه و بی نظير محسوب می شود.در حوزه ی دين برای اولين بار، نه متوليان رسمی و سنتی دين بلکه "روشنفکران دينی" بودند که خشونت را در پهنه ی زندگی عمومی و اجتماعی تئوريزه کردند و از طريق ايجاد پيوند ميان خشونت با مفاهيم اسلام شيعی، استفاده ی ابزاری از آن را به مثابه يکی از مهمترين روش های روانشناسی فرهنگی - نوشته های رضا کاظم زادهhttp://www.blogger.com/profile/00603509023188451558noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8922146735178436288.post-2124308962502174962010-05-15T02:19:00.000-07:002010-05-15T02:23:43.838-07:00"اعدامها و خشم لحظهای ایرانیان" - مصاحبه با رادیو زمانهگفتوگوی با رضا کاظمزاده، درباره آکسیونهای ایرانیان مقیم خارج از کشور پس از اعدامهای اخیر شکوفه منتظری۱۶ آوریل، وقتی خبر ورود ایرانیان معترض بهمحوطهی سفارت ایران در لاهه پخش شد، حداقل فضای مجاری فارسیزبانان از بحث و جدل پیرامون درستی و نادرستی چنین حرکتی پر شد. ابراهیمی نبوی، در مقالهای آن دسته از ایرانیان را که وارد سفارت ایران در لاهه شدند، عوضیها نامید. تعدادی دیگر نیز روانشناسی فرهنگی - نوشته های رضا کاظم زادهhttp://www.blogger.com/profile/00603509023188451558noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8922146735178436288.post-71160671849990876552010-05-15T02:04:00.000-07:002010-05-15T02:18:25.611-07:00بسترهای فرهنگی خشونت در جامعه ايران دو نگرش مختلف به خشونت شايد ساده ترين تعريف از مفهوم خشونت آنی باشد که خشونت را بکارگيری قهر در رابطه ميان افراد تعريف می کند. با اين حال در همين تعريف ساده و مختصر نکته ی مهمی وجود دارد: اين که خشونت را در رابطه و در نتيجه در زمينه و موقعيتی که در آن روی ميدهد بايد فهميد. بدين معنا که برای فهم آن و دلايل رخ دادش، شناخت رابطه ميان طرفين و علاوه بر آن، زمينه و شرايطی که خشونت در بطن روانشناسی فرهنگی - نوشته های رضا کاظم زادهhttp://www.blogger.com/profile/00603509023188451558noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8922146735178436288.post-10068253168095022522010-05-15T01:59:00.000-07:002010-05-15T02:01:42.714-07:00نظام پنهانکار، ناتوان از پیشگیری از اعتیاد • مصاحبه با رادیو دویچه وله جامعه / حقوق | 13.04.2010 به نظر رضا کاظم زاده (روانشناس) پیشگیری در درجه ی اول با دادن اطلاعات درست به افراد امکان پذیر است. روشی که سلامت را در ندادن اطلاعات به افراد و چشم و گوش بسته نگه داشتن آنان میبیند، شکست میخورد. او میگوید روشی که سلامت را بر نداستن استوار می داند و نظام آموزشیای که به جای اطلاعرسانی بر ندادن اطلاعات اصرار می ورزد، در نهایت حل مشکلی مانند اعتیاد را در درجهروانشناسی فرهنگی - نوشته های رضا کاظم زادهhttp://www.blogger.com/profile/00603509023188451558noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8922146735178436288.post-8146649089664600042010-05-15T01:57:00.000-07:002010-05-15T01:59:35.649-07:00جلادان معمولی، نگاهی به فرمانبرداری خود خواسته برنامه تلویزیونی منطقه نهایی. ۱۳۸۹/۰۱/۲۰ پنج قرن پيش، اتين دولابواسی (Etienne de La Boétie) در ابتدای خطابه ی مشهورش "سخنی در باب بندگی خود خواسته" ، موضوع سخن خود را تلاش برای پاسخ به اين پرسش تعيين کرده بود: " (...) من فقط مايلم بدانم چگونه می شود که گاهی اين همه انسان، اين همه دهکده، اين همه شهر، اين همه ملت های روانشناسی فرهنگی - نوشته های رضا کاظم زادهhttp://www.blogger.com/profile/00603509023188451558noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8922146735178436288.post-4417451059284884942010-05-15T01:53:00.000-07:002010-05-15T01:57:12.256-07:00روانکاوی بوف کور - کتابی جدید از رضا کاظم زاده کتابی تازه از رضا کاظمزاده توسط نشر باران منتشر شد.روانکاوی بوفکور عنوان کتابی تحقیقی نوشته رضا کاظمزاده است که به تازگی توسط نشر باران در سوئد منتشر شده است.این کتاب در چهارده فصل و شش بخش تنطیم شده است به نامهای: «روانکاوی و ادبیات»، «ساخت بوفکور»، «آنالیز در- زمانی»، «آنالیز موضعی»، «ادبیات تطبیقی» و «نتیجهگیری» به مباحثی چون «تردید در بوفکور»، «سرگذشت راوی»، «زن اثیری»، «لکاته»، روانشناسی فرهنگی - نوشته های رضا کاظم زادهhttp://www.blogger.com/profile/00603509023188451558noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8922146735178436288.post-8448119706821733802009-10-05T02:55:00.000-07:002009-10-05T08:41:16.930-07:00روش هاى اعتراف گيرى در دادگاه هاى جمهورى اسلامى در سى سال موجوديت اشمصاحبه با رادیو همبستگیروش هاى اعتراف گيرى در دادگاه هاى جمهورى اسلامى در سى سال موجوديت اش در گفتگو با رضا كاظم زادهروانشناسی فرهنگی - نوشته های رضا کاظم زادهhttp://www.blogger.com/profile/00603509023188451558noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-8922146735178436288.post-38314987731259392062009-10-05T02:52:00.000-07:002009-10-05T08:42:35.714-07:00روانشناسی شکنجه؛ از قهرمان تا قربانی پنجشنبه 23 آبان 1387 سخنرانی رضا کاظم زاده در مراسمی به مناسبت انتشار کتاب خاطرات زندان عفت ماهباز به مناسبت انتشار کتاب "فراموشم مکن"، خاطرات زندان عفت ماهباز مراسمی در شهر کلن آلمان با حضور نويسنده کتاب، دکتر ماشاالله آجودانی و رضا کاظم زاده، روان شناس، برگزار گرديد. در اين برنامه آقای رضا کاظم زاده سخنانی ايراد کرد. اختر روانشناسی فرهنگی - نوشته های رضا کاظم زادهhttp://www.blogger.com/profile/00603509023188451558noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8922146735178436288.post-86127616678111425602009-10-05T02:40:00.000-07:002009-10-05T08:43:12.174-07:00مکانيسم پيچيده شکنجه جنسی، گفتگوی مهيندخت مصباح با رضا کاظم زاده، دويچه وله جمعه 13 شهريور 1388 شکنجهی زندانی برای دستيابی به "راز" او، روشی مرسوم در بازداشتگاه هاست. تجاوز جنسی به زندانی اما "راز"ی است که گاه، قربانی و متجاوز هر دو بر مکتوم ماندناش میکوشند. دليل چيست و درمان کدام است؟ گفتگو با رضا کاظمزاده. رضا کاظمزاده، رواندرمانگر و پژوهشگر مسائل اجتماعی از همکاران موسسهای در شهر بروکسلروانشناسی فرهنگی - نوشته های رضا کاظم زادهhttp://www.blogger.com/profile/00603509023188451558noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8922146735178436288.post-79748459978302730352009-10-05T02:39:00.000-07:002009-10-05T08:43:38.199-07:00جامعه مدنی در مظان اتهام: نگاهی به دور جدید اعترافات علنی رضا کاظم زاده Monday, August 31st, 2009 اين مطلب بخش نخست مجموعه ای سه قسمتی است که در آن رضا کاظم زاده، به تحليل دور جديد اعترافات علنی پرداخته است. رضا کاظم زاده روانشناس بالينی و فارغالتحصيل دانشگاه آزاد بروکسل است. او همچنين علاوه بر مطالعه و تحقيق در زمينه شکنجه، اعتراف گيری و پديده تواب سازی در ايران، در يک مرکز روان درمانی برای قربانيان شکنجه کار می کند. مقدمه برای بررسی نگاه روانشناسی فرهنگی - نوشته های رضا کاظم زادهhttp://www.blogger.com/profile/00603509023188451558noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8922146735178436288.post-75933605361092509602009-10-04T10:02:00.001-07:002009-10-04T10:02:57.979-07:00نگاهى ديگر بر بوف كور - مصاحبه رادیو همبستگی با رضا کاظم زاده <!-- end header --> برای شنیدن مصاحبه اینجا کلیک کنید. روانشناسی فرهنگی - نوشته های رضا کاظم زادهhttp://www.blogger.com/profile/00603509023188451558noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8922146735178436288.post-65537512174558222232009-10-04T10:01:00.000-07:002009-10-20T12:54:00.082-07:00ادبيات، فرهنگ و جامعه از منظر روانشناسي - کتاب جدید از رضا کاظمزاده ادبيات، فرهنگ و جامعه از منظر روانشناسي نویسنده: رضا کاظمزادهنشر باران، سوئد، چاپ نخست 2008 «ادبيات، فرهنگ و جامعه از منظر روانشناسي»، عنوان کتاب تازهاي از رضا کاظمزاده است که بهتازگي توسط نشر باران منتشر شده است. کتاب در دو بخش تنظيم شده است. بخش نخست شامل چهار مقاله است بهنامهاي «تابوي فرويد در ايران»، «بوف كور، فرويد، و نقد ادبي»، «معضل هويت مردانه در آثار هدايت» و روانشناسی فرهنگی - نوشته های رضا کاظم زادهhttp://www.blogger.com/profile/00603509023188451558noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8922146735178436288.post-26036729265293658492009-10-04T09:59:00.001-07:002009-10-04T09:59:51.233-07:00گفتاری پیرامون خشونت سازمان یافته – مصاحبه ی رادیو همبستگی با رضا کاظم زاده برای شنیدن مصاحبه اینجا کلیک کنید.روانشناسی فرهنگی - نوشته های رضا کاظم زادهhttp://www.blogger.com/profile/00603509023188451558noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8922146735178436288.post-24855993315591993012009-10-04T09:52:00.000-07:002009-10-04T09:55:09.804-07:00نقش «تــــردید» در بوف كور صادق هدایت* مفهوم و عنصر ساختاری «تــــردید» نقش بسیار مهمی، چه در معنا، چه در ساخت بوف كور<!--[if !supportFootnotes]-->[1]<!--[endif]--> دارد. در این مقاله به اختصار و تحت عناوین گوناگون، کارکرد مفهوم «تردید» در متن ادبی، در ساختار نحوی روایت و همچنین در معنای متن باز میشود. همچنین به نقش متفاوت تردید در دو روایت بوف کور پرداخته خواهد شد. 1. تـــردیـــد در متـــن ادبـــی خالق یك روانشناسی فرهنگی - نوشته های رضا کاظم زادهhttp://www.blogger.com/profile/00603509023188451558noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8922146735178436288.post-50738146933389756922009-10-04T09:51:00.000-07:002009-10-04T09:52:16.817-07:00خانواده ایرانی در ایران و در مهاجرت – مصاحبه ی رادیو همبستگی با رضا کاظم زاده (بخش دوم) برای شنیدن مصاحبه اینجا کلیک کنید.روانشناسی فرهنگی - نوشته های رضا کاظم زادهhttp://www.blogger.com/profile/00603509023188451558noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8922146735178436288.post-35218995954727545152009-10-04T09:50:00.000-07:002009-10-04T09:51:14.096-07:00خانواده ایرانی در ایران و در مهاجرت – مصاحبه ی رادیو همبستگی با رضا کاظم زاده (بخش نخست) برای شنیدن مصاحبه اینجا کلیک کنید (بخش نخست).برای شنیدن مصاحبه اینجا کلیک کنید (بخش دوم).روانشناسی فرهنگی - نوشته های رضا کاظم زادهhttp://www.blogger.com/profile/00603509023188451558noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8922146735178436288.post-11349415001054996432009-10-04T09:49:00.001-07:002009-10-04T09:49:59.035-07:00"تعارف" و "آبروداری"، دو جنبه دیگر از فرهنگ ما ایرانیان - مصاحبه با رادیو فرانسه (بخش دوم) برای شنیدن مصاحبه اینجا کلیک کنید (قسمت دوم).برای شنیدن مصاحبه اینجا کلیک کنید (قسمت سوم).روانشناسی فرهنگی - نوشته های رضا کاظم زادهhttp://www.blogger.com/profile/00603509023188451558noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8922146735178436288.post-51808900272528858262009-10-04T09:47:00.000-07:002009-10-04T09:48:23.687-07:00"تعارف" و "آبروداری"، دو جنبه دیگر از فرهنگ ما ایرانیان - مصاحبه با رادیو فرانسه (بخش نخست) برای شنیدن مصاحبه اینجا کلیک کنید. روانشناسی فرهنگی - نوشته های رضا کاظم زادهhttp://www.blogger.com/profile/00603509023188451558noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8922146735178436288.post-30875020487314537612009-10-04T09:45:00.000-07:002009-10-04T09:46:55.852-07:00احترام در رابطه ی "پدر – فرزند" ایرانی یکی از کارکردهای مهم پدر در خانواده ی ایرانی برقراری نظم و حفاظت از قواعدی است که روابط میان اعضای خانواده را سامان میدهند. از این منظر کارکرد پدر را در خانواده هسته ای "کارکرد اقتدار" (la fonction d’autorité) مینامند. در این حالت پدر همزمان حافظ و برقرارکننده ی نظم در فضای روابط خانوادگی است و چنانچه اعضای خانواده بر سر اختلافات میان خود به راه حلی قابل قبول دست نیابند، مراجعه به پدرروانشناسی فرهنگی - نوشته های رضا کاظم زادهhttp://www.blogger.com/profile/00603509023188451558noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8922146735178436288.post-80997108666085798512009-10-04T09:44:00.001-07:002009-10-04T09:44:44.799-07:00"نگاهی به پدیده ی تعارف در فرهنگ ایرانی" – مصاحبه ی رادیو همبستگی با رضا کاظم زاده برای شنیدن مصاحبه اینجا کلیک کنید.روانشناسی فرهنگی - نوشته های رضا کاظم زادهhttp://www.blogger.com/profile/00603509023188451558noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8922146735178436288.post-24488278341902528252009-10-04T09:42:00.000-07:002009-10-04T09:43:12.065-07:00آبرو، فضای خصوصی و آزادی فردی در جوامع مدرن و دمکراتیک، آزادی فردی در درجهی نخست در چارچوب نظام حقوقی و قوانین مدنی است که معنی مییابد. نظام حقوقی چنین جوامعی با تفکیک دو فضای عمومی و خصوصی، در واقع مانع از دخالت امر سیاسی در حوزهی زندگی خصوصی افراد میشود. حتی میتوان ادعا کرد که در این جوامع ایجاد تمایز حقوقی میان دو فضای عمومی و خصوصی، مهمترین تضمین برای آزادیهای فردی در برابر خواستهها و منافع جمع میباشد. باروانشناسی فرهنگی - نوشته های رضا کاظم زادهhttp://www.blogger.com/profile/00603509023188451558noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8922146735178436288.post-24336188262401294222009-10-04T09:40:00.002-07:002009-10-04T09:42:01.000-07:00تعارف، فردیت و سلسله مراتب (رادیو دویچه وله) فرهنگ و هنر | 11.03.2008 برای شنیدن مصاحبه اینجا کلیک کنید. الگوهای آداب معاشرت در بسیاری فرهنگها با یکدیگر پیوند دارند. مجموعهای از قراردادها و هنجارهای گفتاری و رفتاری به فرد امکان میدهند تا خود را در موقعیتهای مختلف اجتماعی، به نحو پذیرفته شدهای، معرفی کرده یا با دیگری ارتباط برقرار کند. "تعارف" اما از جمله مقولههایی است که در بسیاری فرهنگ های ارتباطی و اجتماعی وجود ندارد ولی روانشناسی فرهنگی - نوشته های رضا کاظم زادهhttp://www.blogger.com/profile/00603509023188451558noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8922146735178436288.post-31883963957889733452009-10-04T09:40:00.001-07:002009-10-04T09:40:42.469-07:00نگاهی به دو پدیده ی تعارف و بدبینی در فرهنگ ایرانی اگر فرهنگ یک جامعه را به مانند ادوارد ت. هال Edward T. Hall)1 ) مجموعه قواعدی بدانیم که نخستین هدفش تنظیم ارتباط (communication) میان افراد متعلق به آن فرهنگ باشد، میتوان گفت که یکی از مهمترین مشکلات فرهنگی جامعهی ما به محدودیتهایی برمیگردد که بر سر راه "فرا-ارتباط" (métacommunication) در رابطه میان افراد وجود دارد. فرا-ارتباط را میتوان در یک عبارت سخن گفتن از رابطه در ارتباط تعریف نمود.روانشناسی فرهنگی - نوشته های رضا کاظم زادهhttp://www.blogger.com/profile/00603509023188451558noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8922146735178436288.post-5524534390761824452009-10-04T09:38:00.000-07:002009-10-04T09:39:31.966-07:00ارزیابی تفاوتهای انسانی و میان گروهی در فرهنگ ایرانی (2) (بخش دوم) برقراری مرز و جدایی میان گروههای متفاوتتفاوتهایی كه تحت عنوان تفاوت پایه به رسمیت شناخته میشوند موجب پدیداری حد و مرزهایی میان گروههای انسانی گشته است و مراعات آن تابع قواعد كم و بیش مشخص و روشنی است. در واقع یكی از نتایج مهم و بلافصل طرح تفاوت به شكل رابطهی نابرابر میان افراد، ایجاد جدایی و مرزهایی مشخص میان گروههای انسانی است. الف) گروه زنان و گروه مردانتفاوت بیولوژیک میانروانشناسی فرهنگی - نوشته های رضا کاظم زادهhttp://www.blogger.com/profile/00603509023188451558noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8922146735178436288.post-17898954988298426822009-10-04T09:37:00.000-07:002009-10-04T09:38:08.440-07:00ارزیابی تفاوتهای انسانی و میان گروهی در فرهنگ ایرانی (1) (بخش نخست) مقدمهاگر تمامی دنیا از یک وحدت یکپارچه و همگونی پیوسته شکل پذیرفته بود، احساس تنهایی معنا نمییافت. احساس بیگانگی، از کشف خویشتن به عنوان موجودی متفاوت و مجزا از محیط ناشی میشود. نوزاد انسان به هنگام تولد از آنجایی که هنوز دستگاه روانی (appareil psychique) وی نظام نیافته است، درست در نقطهی مقابل این وضعیت قرار دارد و تصوری از "خود" به معنای موجودی مستقل، یکپارچه و جدا از دنیای روانشناسی فرهنگی - نوشته های رضا کاظم زادهhttp://www.blogger.com/profile/00603509023188451558noreply@blogger.com0